Köttfärsrulle...

Hejsan!!!

Idag tänkte jag skriva in ett recept som min sambo bjöd mig på i förrgår...

Detta är en rulle som hör hösten till...
Blir till ca 4-5 portioner.

300g blandfärs
2 morötter (grovrivna)
1 gul lök (hackad)
300g vitkål (finstrimlad)
1-2 vitlöksklyftor
1 kryddmått svartpeppar
1 msk senap
1 msk äkta soya
1 köttbuljongtärning
1-1½ dl vatten
salt och vitpeppar

Deg:

6dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk curry
3 msk olja
2 dl vatten

Fräs  lök och morötter, öka värmen något, och fräs köttfärsen och stek tills den är jämnt grynig.
Lägg sedan i resten och koka i 10 min på svag värme.
Låt svalna.
Gör degen, och kavla ut den till en platta 30 x 40 cm.
Lägg fyllningen på mitten och pensla kanterna med uppvispat ägg.
Vik in kanterna omlott och tryck ihop dem.
Pensla med ägg och stö över sesam eller vallmofrön.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min i 200-225C (med skarven ner)


Servera med en grönsallad eller tomatsallad.

Vår såg ut så här när den blev färdig, kanske inte så vacker, men god!!!
Glömde nämligen fröna... Hi, hi...

image198

image199

Ha det så bra mina vänner!!!
Höres!!!

Puss å kraaam!!!!

Kommentarer
Postat av: ElsMarie

Tur att jag just ätit rotmos annars hade jag nog blivit sugen.
Svärmor

2007-10-24 @ 18:26:09
Postat av: Malin Ö

Åh så gott det såg ut och nog tyckte jag den var fin även utan frön!

2007-10-24 @ 19:13:16
Postat av: Jan Olsson

Det se gott ut som vanligt hos er! Ingen fläkt som behöver lagas eller så.Ha dä.

2007-10-25 @ 13:22:42
Postat av: Helena Å

Det ser väldigt gott ut. Kan ni inte adoptera mig eftersom ni verkar laga väldigt god mat båda två och jag gillar mat. kram :o)

2007-10-25 @ 14:16:08
Postat av: Ullis

Ja du brorsan...
Klart jag har en fläkt som ska göras mer med...
Jag FRYYSER!!!!! ;)

Postat av: eva-lena

MMMMMM va jag blev hungrig, ser jättegott ut, det blir till att försöka att göra detta någon dag.kram

2007-10-26 @ 09:45:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback